HUIZEN – Old Amsterdam is bekend van de kaas voor op brood, maar het merk is het diepe in gesprongen. Het heeft namelijk nu ook de ‘koken met kaas’-categorie betreden. Dat wordt goed ontvangen, want de Old Amsterdam Tasty Grill (Original & Sweet Chili) vliegt uit het schap. Reden voor retailers om het product uit te roepen tot Beste Introductie 2023. Marit van Houte, global brand lead Old Amsterdam, vertelt over het succes van het product.
Wat is jullie eerste reactie op het winnen van deze titel?
“We zijn heel trots op deze award! Als nr. 1 merk in oude kaas zijn we in 2023 de categorie ‘koken met kaas’ ingestapt om aan een nog bredere doelgroep onze bekroonde smaak te kunnen aanbieden. De uitbreiding naar nieuwe (eet-) momenten is voor Old Amsterdam een belangrijke stap. Dat we binnen deze voor ons nieuwe categorie door onze retailers als Beste Introductie uitgeroepen zijn, geeft de toegevoegde waarde van dit concept duidelijk aan. Het is een mooie bevestiging dat we de juiste weg zijn ingeslagen door ons aanbod uit te breiden in deze richting. We willen samen met de retailers Tasty Grill tot verdere groei brengen.”
Wat maakt dit product tot zo’n succesvolle introductie?
“Old Amsterdam brengt nieuwe kopers naar deze ‘koken met kaas’-categorie. Het is een product waar een groot publiek behoefte aan had. Consumenten zijn vertrouwd met het merk en weten welke kwaliteit ze van onze producten mogen verwachten. Dit heeft een goede basis gegeven voor de introductie. Daarnaast hebben we met een sterk ondersteuningsplan flink aan de awareness en consideration van de lancering gewerkt.”
Wat zijn de plannen met dit product voor aankomend jaar?
“Aankomend jaar zullen we weer inzetten op awareness en consideration . Dit doen we via tv, online videoadvertenties, OOH en een grote socialcampagne. Daarnaast gaan we samenwerken met influencers en zullen we aanwezig zijn op events. En vergeet de zichtbaarheid bij de retailers niet; ook daar zullen we aanwezig zijn met diverse middelen, zoals E-commerce, POS-materiaal, schapcommunicatie, advertenties, displays en sampling.”
Hoe kunnen retailers de verkoop van dit product verder verbeteren?
“Wij blijven focussen op verdere categoriegroei en het aantrekken van nieuwe kopers naar de categorie. Proeven is geloven. Retailers kunnen helpen door ervoor te zorgen dat de Tasty Grill in het oog springt van de shopper. Een goede zichtbaarheid van het product op het schap en confrontatie op de winkelvloer zijn essentieel. Zeker in de zomerperiode liggen er mooie kansen. Door samen in 2024 vol op zichtbaarheid in te zetten, zorgen we ervoor dat het eten van een Old Amsterdam Tasty Grill een vaste routine wordt.”
Wat is de toegevoegde waarde van dit product voor de categorie?
“Met Tasty Grill richt Old Amsterdam zich op levensgenieters die graag variatie en vegetarische opties aan hun avondmaaltijd toevoegen. Doordat steeds meer mensen kiezen voor een flexitarisch dieet, zien we dat de categorie ‘koken met kaas’, met bijvoorbeeld producten als halloumi, in populariteit stijgt. Binnen het vegetarisch vleesschap zien we daarnaast dat vleesvervangers met kaas tot de bestverkopende producten horen. Tasty Grill past binnen deze trends en voegt echt iets nieuws toe. Zo biedt deze kaasburger variatie in de keuken, maar bijvoorbeeld ook op de barbecue.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.