Hela_Curry_Minder_Suiker.jpg V.l.n.r.: Stef Verberne (manager Sales B2C), Jessica Verbakel (manager Marketing) en Joscha Rauch (product developer). Foto: ERICK RIJSWICK

Beste Introductie: WINNAAR: HELA KRUIDEN KETCHUP CURRY MET 30% MINDER SUIKER

VENLO – Geen koelkast is compleet zonder een paar flessen lekkere saus. Een nieuwkomer in het schap, en ook bij veel consumenten, is Hela Kruiden Ketchup Curry met 30% minder suiker. En laat die nou zijn uitgeroepen tot Beste Introductie 2023. Een saus die je in het schap moét hebben. Jessica Verbakel (manager Marketing) en Stef Verberne (manager Sales B2C) vertellen over het succes van deze introductie en welke plannen er nog meer zijn bij Hela Thissen.

Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
Verbakel: “Het is belangrijk eerst te kijken naar de behoefte in de markt. De introductie van een variant met minder suiker is dan een logische. Bij nieuwe productontwikkelingen kijken we kritisch naar zaken als gezondheid en duurzaamheid. We zien dat er een steeds grotere groep consumenten ontstaat die bewuster met voeding bezig is.
Hela geeft ze graag de optie om bewuster te kunnen kiezen. We vinden het belangrijk dat we mensen blijven verbinden, ook op een verantwoorde manier. Als je kijkt naar de positionering van het product, hebben we minder suiker niet gecompenseerd met een zoetstof wat vaak resulteert in een vreemde nasmaak. Aangezien we geen concessies doen op smaak, onderscheiden we ons hierin.”

Welke hoogtepunten hebben jullie afgelopen jaar meegemaakt met dit product?
Verberne: “We hebben het product in oktober geïntroduceerd bij Jumbo en Albert Heijn. De reacties en rotatie waren meteen heel positief.”

Hoe kunnen retailers de categorie van het winnende product vergroten?
Verberne: “Een van de meest directe manieren om een categorie te vergroten, is door het aanbieden van een breder scala aan producten binnen de categorie. Denk aan het introduceren van nieuwe productlijnen of het uitbreiden van bestaande producten met variaties in smaak, grootte en kleur. De sauscategorie staat niet bekend als de meest gezonde. We hopen een andere groep consumenten aan te spreken met de suikergereduceerde variant, waardoor we ook andere, meer ‘bewuste’ consumenten hier naartoe trekken wat weer voor categoriegroei zorgt.”

"We doen geen concessies op smaak"

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
Verbakel: “Als we een curry met minder suiker introduceren, dan kan onze andere categorie dressing niet achterblijven. De hardloper op dat gebied, Hela Mosterd-Dille Dressing, is sinds week 11 verkrijgbaar in de supermarkt met 50% minder suiker. Ook bij deze variant is de iconische smaak behouden gebleven.”

Wat is jullie strategie om met het winnende product in de schappen te blijven staan?
Verbakel: “We hebben een sterke merkidentiteit en het product onderscheidt zich van concurrenten. Verder sluit het aan bij de trend om bewuster met voeding bezig te zijn. Daarnaast gaan we vanaf april live met onze campagne, die in lijn is met Hela, dé smaakmaker. Je kent het inmiddels wel, die smaakmaker die denkt dat hij uitblinkt in alles wat hij doet en dat net iets te overdreven en met te veel overtuiging over de bühne brengt. Soms aanstekelijk, soms aandoenlijk, maar meestal net even iets te veel van het goede. En dan denk je wel eens… mag het ieeetsje minder! Maar met Hela Kruiden Ketchup Curry is dat anders. Zelfs als het ietsje minder mag – afname van suiker – is de Hela Kruiden Ketchup Curry nog steeds 100% de smaakmaker en behoudt het zijn iconische smaak. Drie maanden lang gaan we zowel online als op de winkelvloer aandacht schenken aan onze nieuwe minder-suikerintroducties. We gaan ervan uit dat we daarmee een vaste positie claimen op het schap en de consument een keuze geven om verantwoord te kiezen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.