WESTBEEMSTER – Nederlanders zijn echte kaaskoppen. Niet zo gek dat het assortiment daarom zo groot is. En nog verder groeit. Onder andere met Beemster Signature borrelstukken. Lekker voor bij de borrel, maar ook op brood of zo uit het vuistje. Ilse Werner (team lead trade marketing) en Arne Veenstra (brandmanager Beemster) vertellen over de hoogtepunten die deze introductie heeft opgeleverd.
Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
Veenstra: “Het klinkt misschien cliché: een succesvolle introductie past in de eerste plaats goed bij de actuele wensen en behoeften van de consument. Niet alleen op het gebied van smaak, ook op het gebied van bijvoorbeeld verpakking en gebruiksgemak. Daarnaast moet het passen bij het merk Beemster. Dus echt lekkere kaas, van de beste kwaliteit, gemaakt van de beste Noord-Hollandse weidemelk. En uiteraard is samenwerking met onze retailpartners cruciaal om de introductie onderdeel te maken van onze gezamenlijke categorieplannen. Naast goede schapposities is ook de juiste activatie van belang. En tegelijkertijd zijn we al bezig met de vervolgstappen, ongeacht het succes.”
Welke hoogtepunten hebben jullie afgelopen jaar meegemaakt met dit product?
Werner: “Het Beemster Signature-concept is halverwege 2023 gelanceerd, we zijn dus eigenlijk pas net begonnen. Net als binnen broodbeleg nemen we met onze kaas op het gebied van smaak een unieke plaats in het schap in. Om retailpartners en consumenten hiervan te overtuigen, is proeven key . We zijn met een roadshow langs de hoofdkantoren van de retailrelaties gegaan om het Beemster Signature-concept te presenteren. We begonnen de lancering met een leuke activatie op de radio, waar luisteraars een geheel verzorgde Beemster-borrel op locatie konden winnen en via een cashbackactie konden consumenten het concept laagdrempelig proberen. Met tal van demo’s op de winkelvloer hebben we consumenten kennis laten maken met de unieke smaken van het concept. In korte tijd leverde dit ons een marktaandeel op van ruim 6% in het Binnenlandse kaasborrelschap op de versafdeling*. En dat smaakt naar meer!”
Hoe kunnen retailers de categorie van het winnende product vergroten?
Werner : “De eerste resultaten zijn heel positief: niet alleen hebben we een marktaandeel van ruim 6% in het Binnenlands kaasborrelschap op de versafdeling behaald, uit klantdata is gebleken dat Beemster Signature grotendeels is gekocht door shoppers die nieuw zijn in deze categorie. De categorie groeit hard, en biedt door het impulskarakter mogelijkheden voor extra presentaties met onderscheidende innovaties, en daarmee additionele omzet. Beemster is het grootste A-merk binnen kaas, en onmisbaar in dit schap.”
Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
Veenstra: “Dat zeggen we nog niet... Maar we zullen volop zichtbaar zijn in de segmenten waarin we opereren. Op 14 maart zijn we gestart met een grote merkcampagne, met als thema ‘Echte smaak komt uit de Beemster’ en de verschillende, bijzondere momenten die je met Beemster kaas kunt vieren.”
Wat is jullie strategie om met dit product in de schappen te blijven staan?
Veenstra: “Zoals eerder aangegeven zijn we voor de lancering al begonnen met het nadenken en uitwerken van de vervolgstappen. We blijven volop activeren en kiezen mét onze retailers de juiste aanpak. Ons uitgangspunt is relevant te blijven voor de shoppers en consumenten in dit segment.”
* (bron: Circana MAT P1 2024)
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.