iStock-1309073773.jpg Steeds meer bedrijven werken samen met influencers. Daarom is daar regelgeving voor gekomen

Achtergrond

Adverteerders kiezen voor gecertificeerde influencers

NIEUWVEEN – Brancheverenigingen DDMA, bond van Adverteerders (bvA) en de Stichting Reclame Code hebben op 22 april het certificaat en openbaar register ‘Certified by Influencerregels. com’ gelanceerd. Albert Heijn, Kruidvat, Jacobs Douwe Egberts, Nestlé Nederland en Vrumona hebben zich bij het initiatief aangesloten. Hiermee geven de adverteerders aan uitsluitend te gaan werken met gecertificeerde influencers.

Zoë Kools |

Met het certificaat laten influencers zien op de hoogte te zijn van de relevante wet- en regelgeving rondom influencermarketing. Dit vergroot transparantie rondom influencermarketing en gaat problemen als sluikreclame tegen. Inmiddels hebben ruim 1000 influencers het certificaat behaald.

Transparante content
Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn, meldde op LinkedIn: “Bij Albert Heijn werken we met een vaste groep influencers, onze ambassadeurs. We sluiten ons graag aan bij het initiatief, dat we uitsluitend nog met gecertificeerde influencers werken. We vinden het namelijk belangrijk dat we in al onze media-uitingen op een verantwoorde manier handelen. Zo ook op sociale media. Ik ben ervan overtuigd dat deze certificering hieraan bijdraagt. Niet in de laatste plaats richting onze klanten. Op deze manier voorzien we hen van transparante content.”

"Formules en fabrikanten zetten in op transparante marketing"

Ook Esther Kulk, media & iDDC manager bij Vrumona reageerde op LinkedIn: “Influencermarketing is een belangrijk onderdeel van onze mediamix en zowel adverteerders als creators hebben baat bij transparante en verantwoorde influencerreclame. Als frisdrankleverancier vinden wij het belangrijk dat de influencers waar wij mee samenwerken op de hoogte zijn van de reclameregels rondom frisdrankreclame. Wij committeren ons aan de influencercertificering en werken vanaf 1 juni alleen nog maar samen met gecertificeerde influencers.”
Maurice van Susante, manager social media, influencer marketing en content marketing Kruidvat, schreef bovendien: “Bij Kruidvat vinden we transparantie en integriteit belangrijk bij al onze marketinginspanningen. Daarom omarmen we het keurmerk en openbaar register voor influencers, ‘Certified by Influencerregels.com’. Door samen te werken met gecertificeerde influencers versterken we niet alleen de geloofwaardigheid van onze marketingcampagnes, maar garanderen we ook dat onze boodschap op een authentieke en duidelijke manier wordt overgebracht op consumenten.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.