HILVERSUM – Prijzen van bijna alle supermarktartikelen eindigden vroeger op een 0, een 5 of een 9. Consumenten zouden dergelijke getallen ‘voordeliger’percipiëren. Maar deze cijfers zijn niet meer heilig in de supermarkt.
Dat concludeert supermarktkenner Erik Hemmes van Trade Marketing Services in het AD. Prijzen als 3,13 euro voor een pizza, boter voor 2,17 en speculaas voor 1,11 euro zijn tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Bijzonder volgens Hemmes, want de prijzen eindigen op een 1, 3 of een 7 en zoiets was vroeger ondenkbaar. “Jarenlang hadden de eindcijfers 0, 5 en 9 het monopolie op de schapkaartjes. Immers, een pak luiers van 7,99 ‘voelt’ voor de klant goedkoper dan een pak luiers van 8,01 euro.” In de jaren ’80 werkte Hemmes zelf bij Albert Heijn en bepaalde hij daar zelf de prijzen. “Als ik toen had geopperd om een 6 als eindcijfer te gebruiken, hadden mijn collega’s gevraagd: ‘Gaat het wel helemaal goed met jou?’ Zoiets deed je gewoon niet.”
Supermarktorganisaties als AH en C1000 erkennen dat de 0, 5 en 9 niet meer heilig zijn als eindgetallen. Woordvoerder Rianne van Beek van C1000: “Misschien is de 9 zo vaak als eindcijfer gebruikt dat je voordelige gevoel dat je erbij hebt, is verdwenen.”
Hemmes denkt dat er ook een andere oorzaak is, “Prijsverschillen tussen ketens worden zo klein mogelijk gehouden. Vroeger dachten we snel: ‘als iets 4,67 euro kost, kunnen we er ook wel 4,69 euro van maken’. Maar als nu Dirk van den Broek iets voor 6,99 euro verkoopt, wil AH daar nauwelijks boven zitten. 7,05 euro wordt dan al snel 7,02 euro. De boodschap is dan: ‘dit is zo’n ‘gekke’ prijs, die moet wel ontzettend scherp zijn.”
Toch is het effect van het eindcijfer 9 niet uitgewerkt, zegt bijvoorbeeld José Bloemer van de Radboud Universiteit Nijmegen. “Iedereen weet dat er maar één cent zit tussen 99 cent en een euro. Toch voelt het echt een stuk goedkoper.”
Meting
Dat supermarkten het gebruik van de 9 nog niet verleerd is, blijkt uit een eerdere meting van vergelijkingswebsite Yenom.nl in opdracht van Levensmiddelenkrant. Het afrondingsgetal 99 cent komt nog altijd het meeste voor in de aanbiedingsprijzen, ruim eenderde van de prijzen eindigt met dit getal achter de komma. Ook populair is het getal 49 achter de komma, wat in 14 procent van de aanbiedingen wordt gebruikt. Op de derde plaats vinden we de ronde prijzen, oftewel 00 achter de komma. 11 procent van de aanbiedingen betreft een ronde prijs. Ronde prijzen komen flink meer voor dan in 2009. Iets minder populair, maar wel veelvoorkomend, zijn aanbiedingsprijzen die eindigen op 79, 89, 29, 69, 19, 39, 59, 50, 98 en 95. Overige afrondingen komen nauwelijks voor.
Bron: AD/Levensmiddelenkrant