wine-2408620.jpg

Fabrikanten

Verkoop van alcoholvrije wijnen gestegen

AMSTERDAM – World of Nix, de leidende slijterij in alcoholvrije dranken, meldt dat de verkoop van alcoholvrije wijnen flink aan het stijgen is. Dit is een resultaat van een gezondheidstrend en de verbeterde kwaliteit van non-alcoholische dranken.

Zoë Kools |

World of Nix zag de verkoop van alcoholvrije wijnen meer groeien dan andere dranken in het assortiment, namelijk met 40%. Binnen hun eigen kanaal groeide de wijncategorie zelfs met 87%. Bovendien groeide de vraag naar alcoholvrije wijnen in het supermarktkanaal met 13%, terwijl de categorie alcoholhoudende wijnen juist een krimp zag van 4,5%. Ook bij Delta Wines, de grootste wijnimporteur van Nederland zagen ze een stijging in de cijfers van alcoholvrije wijnen.

Gezondheidstrend
Steeds meer consument zoeken naar alternatieven voor alcohol, vanwege een gezondere levensstijl. Er is steeds meer wetenschappelijk onderzoek dat de impact van alcohol op het lichaam en de maatschappij laat zien. Dit leidt tot een gedragsverandering bij de consument. Ook de kwaliteitsverbetering in alcoholvrije wijnen speelt een rol, zegt Frederike de Groot, co-founder van World of Nix: “Over de afgelopen jaren heeft de toegenomen focus van producenten op product en technologie ertoe geleid dat de kwaliteit exponentieel is toegenomen. Dit merken we dagelijks aan de positieve reacties van consumenten in onze slijterijen.”

Levensstijl
Bij de grootste wijnimporteur van Nederland wordt ook verwacht dat de trend blijft doorzetten. Dennis Suikerbuik, commercieel directeur bij Delta Wines: “Alcoholvrije wijnen passen in een levensstijl waarin bewuste consumenten - veelal Gen Z en Millennials - iets bijzonders willen drinken, maar wel fit en helder door het leven gaan. Daarom investeren we al enkele jaren flink in deze sterk groeiende categorie en hebben we inmiddels een ruim assortiment aan alcoholvrije opties voor (mousserende) wijn en spirits.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.